خانهءسگ

همه چیز درباره همهء سگ ها

خانهءسگ

همه چیز درباره همهء سگ ها

نحوه تغذیه توله ها در مقاطع مختلف سنی

در 4 هفتگی - یک ماهگی

در چهار هفتگی می توان به توله ها گوشت یا مرغ خورد شده یا ماهی ورقه ورقه شده و حبوبات داد.در این سن بهتر است برای پیشگیری و یا دفع آلودگی های انگلی داروهای ضد کرم به توله ها خورانده شود . برای این کار حتماً به دامپزشک مراجعه فرمایید تا او بر حسب وزن و جثه توله دستور دقیق مصرف دارو ها را در نوبت دوم تجویز نمایید

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - -

در 6 هفتگی - یک ماه و دو هفته

در سن شش هفتگی بهتر است توله ها کمتر از شیر مادر تغذیه کنند و روزانه شش وعده غذا به آنها داده شود.در صورتی که شش وعده غذا را به سه وعده شیر و سه وعده غذای گوشتی تقسیم نماییم بهتر خواهد بود. استفاده از تخم مرغ پخته و ورقه ورقه شده همراه با چند قطره روغن زیتون در روز مناسب می باشد. آب تازه و تمیز باید همیشه در اختیار توله ها باشد.بهتر است آب در یک ظرف سنگین قرار داده شود تا به آسانی برگردانده نشود.در این سن اولین دندان در توله ظاهر می شود بنابراین یک استخوان قلم گوسفند یا گوساله یا استخوان های مصنوعی که برای بازی ساخته می شود سرگرمی خوبی برای آنها به شمار می رود

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - -

در 7 تا 12 هفتگی - دو تا سه ماهگی

در این دوره توله ها نیاز به چهار وعده غذایی در روز دارند . منتهی نباید مقدار زیادی غذا به آنها خورانید این عمل باعث می شود که دستگاه گوارشی آنها دچار مشکل شود

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - -

زمان تغذیه در سگهای بالغ

به اکثرسگهای بالغ بالای 12 ماه باید تنها یک وعده غذا داد بهتراست که این وعده غذایی هنگام غروب باشد. برخی ازنژادهای کوچک بدلیل اینکه مقدارکمی غذا درهروعده می خورند باید دوبار درروز تغذیه شوند. بهتراست زمان غذا دادن به سگ را طوری تنظیم کنید که همزمان با غذا خوردن شما باشد. دراینصورت سگ مشغول خوردن غذای خود شده ومزاحمتی را برای شما ایجاد نمی کند. درصورتی که سگ درداخل خانه زندگی می کند چون بعد ازغذا خوردن نیازبه دفع دارد لذا بهتراست که نیمی ازغذا را زودترو نیمی ازغذا را درغروب به اوبدهید تا برای مدفوع وادرارکردن درشب مشکل نداشته باشد. ضمنا درسگهایی که استعداد چاق شدن دارند بجای عصرهنگام صبح به حیوان غذا دهید تا فعالیت بدنی آن درهنگام روز باعث مصرف غذا وجلوگیری ازچاقی گردد.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - -

تهیه کردن غذای خانگی

امکان تهیه جیره غذایی متعادل ومناسب درخانه میسرمی باشد. هرگزبرای سگ بالغ گوشت چرخ کرده نخرید زیرا اغلب میزان چربی آنها بالااست. تکه هایی ازگوشت که چربی کمتری دارد مناسب ترمی باشد وخودتان می توانید درصورت نیازآن را چرخ کنید. بالانس بودن جیره غذایی سگ بسیارمهم است اما تنوع آن اهمیت کمتری دارد. اگرچه وجود مقدارمعینی سبزیجات درجیره غذایی سگ مفید است اما باید بخاطرداشته باشید که سگها حیواناتی گوشتخوارند واگرشما خود عادت به گیاه خواری دارید نباید تنها غذاهای گیاهی را به سگ تحمیل کنید. ازدادن قطعات استخوانی کوچک که احیانا تیزنیزمی باشند به سگ خودداری کنید. برای تهیه غذا درخانه ازریه گوسفند وگاو استفاده نکنید زیرا این اندامها علاوه براینکه ارزش غذایی چندانی ندارند اغلب حاوی کیستهای انگلی بوده که می توانند موجب آلودگی انگلی سگ شوند. ضمنا ازپای مرغ نیزدرصورت امکان استفاده نکنید زیرا ارزش غذایی چندانی ندارد وزیادی آن می تواند منجربه یبوست گردد. درهرصورت توصیه می شود حتما غذای حیوان را بصورت پخته به آن بدهید که به این ترتیب احتمال آلودگی کاهش می یابد وباعث اسهال الهضم شدن آن می گردد. درتغذیه حیوان همچنین می توانید ازسنگدان پاک شده مرغ اسکلت مرغ وکله مرغ استفاده کنید اما برای جلوگیری ازبوی نامطبوعی که درموقع پختن اسکلت مرغ درفصل تابستان ایجاد می شود می توانید ازپیاز. سیر. ادویه ویا سبزیجاتی نظیراسفناج یا جعفری استفاده کنید. درجدول زیرمعایب غذاهای مختلف آورده شده است . 

ماده غذایی

اختلالات ناشی ازاستفاده بلند مدت

پای مرغ

یبوست شدید. کمبود تغذیه ای. اختلال رشد. اختلال درباروری

جگر مرغ

احتمال تجمع مواد آنتی بیوتیکی دربدن حیوان واختلالات متا بولیکی احتمال بی اثرشدن برخی آنتی بیوتیک ها درهنگام بیماری حیوان

کله مرغ

احتمال نفوذ تکه های تیزاستخوان درمری کمبود های تغذیه ای اختلال رشد

جگرسفید

گوسفند گاو

بروزبیماری های انگلی خطرناک برای انسان وحیوان ازجمله کیست هیداتید درصورت عدم پخت

 دستورپخت غذایی ساده درمنزل

این مقادیربرای یک سگ 10 کیلوگرمی می باشد.

3/2 فنجان چایخوری برنج خام                         1 قاشق چایخوری پودراستخوان

3/1 فنجان چایخوری گوشت                            1 قاشق چایخوری روغن ذرت

6    قاشق چایخوری جگر                             2/1 قاشق چایخوری نمک یددار

روش پخت

گوشت را پس ازخردکردن درکمی آب بپزید. برنج را کته نموده وبا گوشت مخلوط نمایید. پس ازخنک شدن سایراجزاء را به آن اضافه کنید وبصورت سرد یا ولرم به سگ بدهید.

* برای حفظ شرایط بدنی مناسب درسگهای کوچک وسگهای بزرگی که برای رشد وفعالیت به انرژی بیشتری نیازدارند میزان برنج را نصف ومقدارگوشت را دوبرابرکنید.

* برای سگهای چاق میزان برنج را نصف کرده گوشت کمتری استفاده کنید و 3/2 فنجان چایخوری جوانه گندم. مالت وانواع مخمرهای حاوی ویتامین های گروه B استفاده شود.

* برای سگهای پیرمیزان برنج را نصف کنید و2/1 فنجان چایخوری گوشت و 2/1 فنجان چایخوری جوانه گندم به غذا اضافه کنید. 

روش دیگری که می توان برای تغذیه سگها بکاربرد پختن غذایی شبیه به آبگوشت برای آنها است که درآن علاوه بربه کارگیری گوشت واستخوان(بنابه شرایط اقتصادی) می توان ازسبزیجات وغده های گیاهی نظیرشلغم وهویج وسیب زمینی نیزاستفاده کرد. شایان ذکراست که سگ یک حیوان گیاه خوارنیست وچنانچه سگی را مجبوربه خوردن گیاهان نمائیم منجربه عوارض گوارشی وبروزاستفراغ واسهال خواهد شد ولی شروع تغذیه با مقادیرکم وسپس افزایش تدریجی آنها باعث تطابق دستگاه گوارش وتحمل آنها می شود. می توان به این آبگوشت نان نیزافزود. مطمئن باشید که سگها با علاقه خاصی آن را خواهند خورد.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - -

ویتامین ها ومکمل های معدنی

اکثرغذاهای آماده به استثناء دوره نقاهت. آبستنی. شیرواری ورشد نیازی به مکمل اضافه ندارند. اما غذاهای تازه اغلب نیازبه مکمل های ویتامینی ومعدنی دارند. این مکمل ها را می توان به دل. جگر. تخم مرغ. پس مانده غذایی. نان وسبزیجات اضافه کرد. مقادیرلازم جهت هرکیلوگرم غذای تازه عبارتست از:

* 2تا3 قاشق چایخوری پودراستخوان

* 2000-3000 واحد بین المللی ویتامین A

* 200 -300 واحد بین المللی ویتامین D

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - -

مکمل های اختصاصی

تعداد زیادی ازاین ترکیبات دربازار موجود بوده که باید بی خطرترین آنها را انتخاب نمود وبرحسب توصیه کارخانه سازنده مورداستفاده قرارداد.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی ازپروتئین قابل جذب می باشد. هرگزسفیده تخم مرغ خام را به سگ ندهید زیرا درجذب ویتامین B اختلال ایجاد می کند.

شیر

منبع خوبی ازپروتئین وکلسیم می باشد ولی دربرخی ازسگهای بالغ که فاقد آنزیم لازم جهت هضم لاکتوزهستند موجب اسهال می گردد.

روغن گیاهی 

تعدادی ازروغن های گیاهی سرشارازاسید لینولئیک که یک اسید چرب ضروری است می باشند. درصورت کمبود این اسید چرب موهای حیوان کدربه هم ریخته وبدشکل می شود. دراکثرغذاهای آماده بیش ازیک درصد ازماده فوق وجود دارد ولی کمی بیشترهم ضرری ندارد.

روغن کبد ماهی

منبع خوبی ازویتامین است که باید تنها به مقدارکم مورد استفاده قرارگیرد.

مخمر

مخمرسرشارازویتامین های گروه B ومواد معدنی می باشد. این ترکیب برای سگهای مسن وآنهایی که دچارنارسایی کبدی هستند مفید می باشد. مقدارزیادترآن نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

ترکیبات گیاهی

ترکیبات مختلفی موجود می باشند که ازآن جمله می توان به قرص های ساخته شده ازجلبکهای دریایی که حاوی ید می باشند اشاره کرد

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - 

بر گرفته از سایت رشت پت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد